blog-mr.png

Kreatywność w marketingu – jak myśleć nieszablonowo i bezpiecznie zarazem?

Coraz więcej firm stawia na kreatywne myślenie, co widać chociażby w ogłoszeniach o pracy. Przynajmniej w teorii się to sprawdza, ale w praktyce łatwo zauważyć, że wiele marek jest bardzo schematyczna w swoich działaniach i porusza się po bezpiecznych i wielokrotnie przetartych przez innych szlakach.


Co to oznacza? To, że taka firma nie wyróżnia się niczym na tle konkurencji, a potencjalny klient nie umie rozpoznać jej pośród dziesiątek, a nawet setek innych propozycji.


Z drugiej strony są takie marki, które hołdują zasadzie "nieważne, co mówią, byleby mówili". Okazuje się jednak, że takie podejście też bywa niebezpieczne, o czym przekonała się firma Solo Stove, która stworzyła głośną, viralową wręcz kampanię ze Snoop Doggiem, jednak bez przełożenia na wyniki finansowe.


Gdzie więc jest klucz do sukcesu i tzw. złoty środek? W tym artykule postaramy się znaleźć odpowiedź na to pytanie!


Kreatywne myślenie w branży reklamowej i marketingu cyfrowym


Branża reklamy i marketingu słynie ze swojej kreatywności. To właśnie w niej z przyjemnością testuje się nowe możliwości, które pozwalają rozwijać twórcze myślenie, oryginalność oraz – co najważniejsze – przyciągać odbiorców.


Banery 3D, reklamy VR, RTM (trafiony!), personalizowanie doświadczenia odbiorców czy kontrowersyjny przekaz, który buduje ogromne zasięgi to tylko kilka z naprawdę wielu przykładów. Jednak stworzenie kampanii reklamowej, która nie tylko przykuje uwagę, ale również przełoży się na większą sprzedaż, to już wyższa szkoła jazdy. A czasami spora doza kreatywności może w tym bardziej zaszkodzić niż pomóc.


Dlaczego? Ponieważ ludzie lubią to, co już znają, a do różnych nowinek podchodzą nieufnie. Z drugiej jednak strony wtórność to żadne osiągnięcie, więc w ten sposób trudniej przekonać do siebie klientów. Mogłoby się wydawać, że powyższe twierdzenie jest pełne sprzeczności, ale prawda jest zgoła inna i właśnie tutaj jest miejsce na wykazanie się kreatywnością.


Aby skutecznie docierać do odbiorców, trzeba być kreatywnym również w umiejętnym wprowadzaniu nowości do swojej komunikacji. Nagłe przestawienie się na modną ostatnio sztuczną inteligencję może zniechęcić konsumentów, którzy dotychczas cenili sobie kontakt z drugim człowiekiem. Z kolei celowanie w kontrowersyjne treści może przynieść spore zasięgi, ale jednocześnie zniechęcić nie tylko odbiorców, ale również sponsorów, kontrahentów czy partnerów biznesowych.


Dlatego też tak ważna jest umiejętność dostosowywania się do potrzeb rynku i oczekiwań klientów. Co to oznacza? Analizy! W poszukiwaniu nowych rozwiązań najlepiej podpierać się danymi, a różne nowości testować na niewielkiej grupie, aby zobaczyć, jak reaguje na zmiany.


Z pewnością takie podejście wydłuża cały proces, ale także ogranicza ryzyko. Co więcej, z biegiem czasu wprowadzanie zmian będzie łatwiejsze, ponieważ pójdzie za tym praktyka. Dodatkowo w ten sposób przyzwyczaisz swojego odbiorcę do innego podejścia, co również da większą swobodę w późniejszym czasie.


Content marketing i schematyczna kreatywność


Marketerzy wielu firm produkują różnego rodzaju treści na potęgę. W takim przypadku zdecydowanie trudniej o kreatywny przekaz. Jednak, czy zawsze jest on konieczny?


Sukces nie zawsze oznacza ogromne zasięgi i chwilową popularność w mediach społecznościowych. Wprost przeciwnie – dla wielu firm jest to sprzedaż na stałym poziomie, systematyczne powiększanie bazy klientów i rozwijanie własnych projektów.


Ważne więc jest odpowiedzenie sobie na pytanie, czego oczekujemy, co chcemy dostarczać klientom oraz jakie mamy cele biznesowe. Co istotne, można połączyć te dwa światy i tworzyć treści, np. pod pozycjonowanie strony, a jednocześnie zadbać o kreatywny marketing. Trzeba jednak pamiętać o tym, że to dwie odrębne dziedziny, które zazwyczaj będą wymagały współpracy z różnymi osobami lub firmami.


Solidne podstawy czy nowe trendy? Co się liczy w dzisiejszych czasach?


Marketing jest bardzo zmiennym tworem, a kolejne sezony przynoszą nowe trendy. W ostatnim czasie na topie jest sztuczna inteligencja, która może pomóc w optymalizacji treści czy komunikacji z konsumentami, ale również pozwala wznieść kreatywność na wyższy poziom.


Aby jednak SI dobrze nam służyła, trzeba mieć solidne podstawy. Mówi się, że "aby łamać zasady, trzeba je najpierw dobrze poznać" i w tym stwierdzeniu jest sporo racji. Np. taka reklama ma stosunkowo długą historię, w której testowano wiele idei. Czasami nie warto wymyślać koła na nowo, a zamiast tego lepiej czerpać pełnymi garściami z dotychczasowych osiągnięć i ewentualnie dopasowywać je do współczesnych potrzeb.


Niezbędne są więc wiedza, doświadczenia, branżowe "know-how" i... dobra relacja z pracownikami. Dlaczego? Ponieważ to właśnie pracownicy stoją zazwyczaj na pierwszej linii frontu i to oni najlepiej czują, co działa, a czego lepiej unikać. Warto więc stworzyć im możliwości do swobodnego przedstawiania pomysłów, np. podczas cyklicznych spotkań.


Kluczowe jest także umiejętne żonglowanie tym, co stare i sprawdzone w praktyce, a nowinkami technologicznymi. Najlepsze efekty dają mieszanki i tutaj również znajduje to zastosowanie.


Podsumowanie: mniej znaczy więcej, czyli siła dopracowanej koncepcji


Kreatywność rządzi się swoimi prawami i nie sposób ująć ją w sztywne ramy. Co więcej, nachalne zachęcanie do kreatywnego myślenia, czy to siebie, czy swoich pracowników, nie przyniesie pożądanych efektów, ponieważ najlepsze pomysły pojawiają się wtedy, gdy się ich najmniej spodziewamy.


Warto jednak przygotować się zawczasu do tworzenia bardziej kreatywnych przekazów, kampanii reklamowych czy nowej wersji komunikacji z odbiorcami. Jak? Jedną z opcji jest zeszyt pomysłów, w którym będziesz zapisywać wszystkie swoje idee, nawet te, które z pozoru wydają się szalone. Zapisz i pozwól im sobie dojrzewać na kartach notatnika. Po czasie możesz do nich wrócić i wykorzystać, zmodyfikować lub całkowicie wykreślić.


Dlaczego to takie istotne? Ponieważ sukces kreatywności w reklamie i marketingu wymaga czasu. Aby zwiększyć szansę na powodzenie, potrzeba odpowiedniego przygotowania. Można to porównać do maratonu – nie weźmiesz w nim udziału nieprzygotowany, ponieważ szybko złapiesz zadyszkę i nie ukończysz biegu.


Dlatego jeśli planujesz kreatywną kampanię, zadbaj o całą otoczkę. Im lepsze przygotowanie, tym większa szansa powodzenia. Możesz także poszukać wsparcia w kreatywnym myśleniu i wspomóc się zewnętrznymi firmami. Nasza marka chętnie wspomoże Cię w takich projektach! Napisz lub zadzwoń, aby omówić szczegóły!

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i zyskaj rabat -