blog-mr.png

YouTube dla firm – jak skutecznie promować się za pomocą wideo?

YouTube jest jedną z najpopularniejszych platform na świecie, a dla wielu osób słuchanie podcastów lub oglądanie filmów jest codziennością. Nic dziwnego, ponieważ na serwisie YouTube można znaleźć praktycznie wszystko: recenzje produktów, opisy filmów, streamingi z gier, video vlogi czy wywiady z ludźmi ze świata sportu, polityki i kultury.

Platforma, jako cyfrowy kolos, otwiera przed biznesem drzwi do świata, w którym video marketing staje się nie tyle opcją, co koniecznością, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Oczywiście, łatwiej powiedzieć niż zrobić, ponieważ konkurencja jest ogromna.

Co możesz jednak zrobić, aby za pomocą swoich filmów docierać do jak najszerszego grona odbiorców? Jak zachęcić potencjalnych klientów do obejrzenia filmu na kanale? Jakie triki warto zastosować, aby zwiększyć zasięg i bardziej angażować widzów? 

Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule. Zapraszamy do czytania!

Kanał YouTube a video marketing

Obecnie użytkownicy internetu coraz chętniej sięgają po treści wideo, do czego z całą pewnością przyczyniły się takie platformy, jak TikTok czy opisywany tutaj YouTube. Jednak mądry wideo marketing nie ogranicza się wyłącznie do kanału YouTube. Wprost przeciwnie – odpowiednia strategia powinna wykraczać poza YouTube.

I tak kanał YouTube to dla firm przede wszystkim narzędzie umożliwiające zaprezentowanie się szerokiej grupie odbiorców poprzez publikację treści w formie wideo. Może służyć zarówno do budowania świadomości marki, jak i do edukacji klientów czy prezentacji produktów i usług. 

Z kolei video marketing to szersza strategia promocyjna wykorzystująca wideo do osiągania różnorodnych celów marketingowych, od zwiększenia zaangażowania, przez generowanie leadów, po sprzedaż. Nie musi, a wręcz nie powinna się ograniczać do promocji na YouTube, ponieważ w tym celu można wykorzystać zasięgi na platformach społecznościowych czy własną stronę internetową.

Główną różnicą między prowadzeniem kanału YouTube a video marketingiem jest więc zakres i sposób wykorzystania  wideo - kanał YouTube jest jednym z narzędzi w arsenale video marketingu, który może być wykorzystywany na różne sposoby w zależności od strategii marketingowej firmy. Jednak obie te formy koncentrują się na budowaniu relacji z widzem. 

Angażujące, wartościowe treści wideo mają moc przyciągania uwagi i tworzenia emocjonalnego połączenia, co jest kluczowe dla budowania lojalności i zaufania między marką a jej odbiorcami. Aby jednak móc tę uwagę przyciągnąć, trzeba nie tylko dobrze poznać swoją grupę odbiorców i trafić w jej gusta, ale również odnaleźć się w SEO YouTube, co może być wyzwaniem.

Jak zwiększyć zasięg swoich filmów?

Według oficjalnych statystyk, którymi chwali się platforma, użytkownicy co minutę wrzucają filmy, które zapewniają ponad 60 godzin materiału wideo. Ta imponująca liczba jest również jasnym sygnałem, że przebić się w morzu różnego rodzaju nagrań nie jest wcale łatwo. 

Dlatego też skuteczne promowanie treści wymaga zrozumienia i zastosowania kilku istotnych praktyk, które pomogą dotrzeć do większej liczby odbiorców i zbudować silną społeczność wokół swojej marki.

Oczywiście, poniższe porady są bardzo uniwersalne i trzeba dostosować je do właściwych odbiorców. Na przykład clickbaitowy tytuł filmu przyciągnie młodszą widownię, ale w przypadku starszych widzów lub osób reprezentujących dany segment może być zniechęcające.

O co więc trzeba zadbać? 

Optymalizacja treści pod SEO

Tak, jak i w wyszukiwarce Google, tak i tutaj musisz zadbać o SEO. Użycie odpowiednich słów kluczowych w opisie filmu oraz tagów jest niezbędne do tego, aby treści były łatwiej znajdowane przez użytkowników YouTube w wynikach wyszukiwania na stronie głównej.

Ważne jest również to, aby słowa kluczowe były związane z tematyką filmu i były często wyszukiwane przez potencjalnych widzów. Co więcej, tagi pomagają algorytmowi YouTube zrozumieć, jak klasyfikować i komu pokazywać film, natomiast atrakcyjny i informacyjny opis może przekonać użytkowników do oglądania.

Angażowanie widowni i budowanie społeczności

Kluczem do sukcesu jest umiejętność zaangażowania odbiorców, co pozwala m.in. na budowanie świadomości marki. Co jednak ważne, odpowiednie strategie obejmują nie tylko regularne publikowanie wartościowych treści, ale także aktywne angażowanie widowni. 

Jak to zrobić? Poprzez wezwanie do działania, np. poprzez zachęcanie do zostawiania komentarzy, odpowiadanie na pytania widzów, a także prośby o subskrypcję kanału i udostępnianie filmów, co może znacząco zwiększyć zaangażowanie odbiorców. Zadbaj również o dobre, przyciągające uwagę grafiki (np. z czerwonymi napisami), które zainteresują od pierwszej chwili nie tylko nowych odbiorców, ale również potencjalnych nowych klientów.

Wykorzystanie reklam YouTube do zwiększenia zasięgu

Kolejna część wspólna marketing wideo i promocji w wyszukiwarce, czyli reklamy. Dla firm chcących szybko zwiększyć zasięg swoich treści, reklamy YouTube oferują skuteczne rozwiązania, na przykład reklamy in-feed, wyświetlane jako sugestie obok oglądanych treści, mogą skierować potencjalnych widzów bezpośrednio na kanał firmy. 

Dzięki możliwości targetowania reklam na określone grupy odbiorców, kampanie mogą być wyjątkowo skuteczne. Jednak wymagają dobrego poznania swojej grupy docelowej, aby nie przepalać budżetu na nieskuteczne działania.

Promocja filmów na innych platformach mediów społecznościowych

Kolejną strategią jest aktywna promocja filmów na innych platformach mediów społecznościowych. Udostępnianie linków do filmów na Facebooku, X (dawnym Twitterze), Instagramie czy LinkedInie może znacząco zwiększyć ich zasięg. 

Jak to zrobić? Dobrym pomysłem jest dzielenie się fragmentami wideo, tworzenie postów zachęcających do oglądania pełnej wersji na YouTube, czy nawet płatne promocje postów mogą przyciągnąć nową widownię.

Promocja w mediach społecznościowych – o czym trzeba pamiętać?

Media społecznościowe to potęga, którą – jak wspomnieliśmy wyżej – warto uwzględnić w marketingu wideo, aby jeszcze skuteczniej dotrzeć do Twojej grupy docelowej, zwłaszcza w sytuacji, gdy któryś kanał komunikacji masz najlepiej rozbudowany.

I znowu – aby promocja była właściwa i przełożyła się na większą liczbę wyświetleń, trzeba zadbać o kilka kwestii, a przede wszystkim ustrzec się kilku błędów.

Po pierwsze, konieczne jest dostosowanie treści i formy promocji do specyfiki i wymogów poszczególnych platform. Na przykład, Instagram nie umożliwia umieszczanie aktywnych linków w opisach postów, więc wrzucając post na tę platformę, warto zachęcić w CTA do samodzielnego odwiedzenia kanału YouTube lub każdorazowo zmieniać link w bio, aby promować swój najnowszy film. 

Facebook, z drugiej strony, ogranicza zasięgi postów zawierających bezpośrednie linki prowadzące poza platformę, co może utrudnić bezpośrednią promocję filmów na YouTube. W takim przypadku, efektywnym podejściem jest umieszczenie linku w pierwszym komentarzu pod postem oraz delikatne zachęcenie użytkowników do sprawdzenia komentarzy w celu znalezienia odnośnika. 

Ważne jest również dostosowanie wideo do preferencji i zachowań użytkowników danej platformy. Krótkie, angażujące treści mogą działać lepiej na platformach takich jak Instagram czy Twitter, gdzie użytkownicy przewijają kanały z większą prędkością i mogą nie być skłonni poświęcić więcej niż kilka sekund na pojedynczy post. W takim wypadku, należy zadbać o to, aby pierwsze sekundy wideo były szczególnie przyciągające uwagę.

Co więcej, przekierowując do swojego kanału na YouTube, warto umieszczać link do całej listy odtwarzania, dzięki czemu raz zachęcony użytkownik chętniej obejrzy następny film, który wyświetli się w kolejce.

Podsumowanie: marketing wideo na platformie YouTube

Kanał YouTube może być prawdziwą katapultą do promocji firmy, przewyższając pod tym kątem nawet reklamy w mediach społecznościowych. Aby jednak taki marketing wideo odniósł sukces, Twoje filmy muszą być nie tylko angażujące, ale również zawierać odpowiednie słowa kluczowe i właściwe tagi.

Zachowanie spójności w publikowaniu treści, dbanie o wysoką jakość wideo oraz ciągłe dostosowywanie strategii na podstawie analizy wyników i feedbacku od odbiorców to fundamenty, które pozwolą Ci nie tylko dotrzeć do szerszej grupy odbiorców, ale również zbudować silną i trwałą relację z Twoją marką. I tego Ci życzymy!

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i zyskaj rabat -