Optymalizacja stron typu landing page pod kątem celów biznesowych
20 Styczeń 1970
Landing page, zwany również stroną docelową lub stroną lądowania, to pojedyncza strona internetowa stworzona w celu skoncentrowania uwagi użytkowników na wskazanym celu. Może to być organizacja wydarzenia online (np. webinar lub sesja Q&A na żywo), promocja nowego produktu/usługi lub akcja marketingowa.
Głównym zadaniem landing page jest skłonienie odwiedzających do podjęcia określonej akcji, takiej jak zapisanie się na newsletter, pobranie pliku, wypełnienie formularza, zakup produktu lub skorzystanie z oferty. Dlatego też zarówno wygląd, jak i konstrukcja strony docelowej powinny być nastawione na osiągnięcie celu.
Co to oznacza w praktyce?
Strona lądowania jest projektowana w taki sposób, który ogranicza ryzyko rozproszenia uwagi użytkownika. Dodatkowo tekst i grafika skupiają się na przekazywaniu najważniejszych informacji oraz zachęcają do działania.
Na czym więc polega optymalizacja landing page? Pokażemy Ci to w dziesięciu prostych krokach!
Każdy opisany tutaj podpunkt jest ważny, a kolejność jest raczej przypadkowa. Mimo tego, to właśnie cel strony docelowej przedstawiamy jako pierwszy, ponieważ nieznajomość celu uniemożliwia osiągnięcie sukcesu.
Brzmi coachingowo? Prawda jest taka, że landing page to specyficzny rodzaj stron stron internetowych, których skuteczność wiąże się właśnie z klarownym zachęceniem potencjalnych klientów do podjęcia konkretnej akcji.
Użytkownik powinien od razu wiedzieć, czego od niego oczekujesz – zapisu do newslettera, udziału w webinarze, przetestowania aplikacji czy może wzięcia udziału w ankiecie. Możliwości jest wiele, dlatego też od samego początku musisz wiedzieć, do czego dążysz. W przeciwnym razie ostateczny cel rozmyje się gdzieś po drodze.
Z powyższym punktem wiąże się ograniczenie liczby elementów, które mogą rozpraszać uwagę użytkownika. Zbędne dodatki rozpraszające potencjalnego klienta to prawdziwe zagrożenie, którego skutkiem jest niższy współczynnik konwersji.
Usuń zbędne elementy, które mogą odciągać uwagę od głównego celu strony. Ogranicz liczbę linków odnośników do innych stron, unikaj rozbudowanych tekstów i niepotrzebnych wstawek. Zamiast tego skup się na treściwym nakierowaniu odbiorcy na konkretną akcję.
Istnieje wiele rodzajów content marketingu, ale w przypadku landing page'a powinien to być jak najbardziej skonkretyzowany tekst napisany językiem korzyści. Wykorzystaj więc krótką i przekonującą treść, która przedstawi główne korzyści związane z podjęciem danej akcji.
Używaj klarownych i atrakcyjnych nagłówków oraz podpunktów, aby wyróżnić najważniejsze informacje, stosuj słowa kluczowe i unikaj ogólników, które nie niosą za sobą żadnej wartości. Tekst powinien być dobrze przemyślany, żeby prowadził czytelnika od niewiedzy lub szczątkowych danych na temat danej marki, produktu bądź usługi do konkretnego działania.
Call to action, czyli CTA (z angielskiego: wezwanie do działania) to krótkie zdanie lub hasło, które nawołuje do podjęcia konkretnej akcji. Tworząc landing page często umieszcza się tego typu zdania na przyciskach lub linkach, które jasno informują użytkowników, co mają zrobić dalej.
Przykładowy landing page dotyczący promocji bezpłatnego webinaru może wykorzystać przyciski z napisem:
CTA powinny być dobrze widoczne i kontrastować z resztą strony, aby od razu przykuwały uwagę. Dzięki temu osoby, które tylko pobieżnie przejrzą stronę docelową, będą od razu wiedzieć co mają zrobić.
Wykorzystaj grafiki, wideo i zdjęcia, które wzmocnią przekaz i zainteresują użytkowników. Co ważne, tego typu dodatki muszą współgrać z tematem strony typu landing page i nie przytłaczać jej. Może to więc być wizualizacja produktu, zdjęcia innych uczestników kursu (np. print screeny ze spotkań online) czy przykłady pozytywnych opinii w mediach społecznościowych.
Należy pamiętać o zachowaniu spójności wizualnej, aby wszystkie dodatki graficzne, wideo i zdjęcia pasowały do ogólnej estetyki strony. Kolorystyka, styl graficzny i użyteczność powinny być zgodne z przekazem i celem landing page.
Również optymalizacja grafik i multimediów jest kluczowa, aby strona wczytywała się szybko i płynnie – w przeciwnym wypadku potencjalny klienci opuszczą Twoją stronę docelową na etapie jej otwierania.
Większość landing pages używa formularzy kontaktowych – w końcu w wielu przypadkach celem takiej strony jest rozbudowa swojej bazy kontaktowej. Jeżeli jednak przy tworzeniu landing page, decydujesz się na formularz, ogranicz liczbę pól do niezbędnego minimum.
Dlaczego? Im mniej danych trzeba podać, tym większa szansa na zwiększenie konwersji. Zazwyczaj na stronach docelowych prosi się o podanie imienia i adresu e-mail, który potem można wykorzystać w mail marketingu. Ważne jest również, aby zachować przejrzystość i czytelność formularza. Zadbaj o odpowiednie oznaczenia pól, aby użytkownicy wiedzieli, jakie informacje są wymagane.
Pamiętaj również o odpowiedniej ochronie pozyskanych danych osobowych. Tutaj również zadbaj o przejrzystość, bo umożliwienie użytkownikom łatwego zrozumienia, w jaki sposób ich dane będą wykorzystane, może zwiększyć poziom zaufania i skłonić ich do wypełnienia formularza.
Social proof, czyli tzw. społeczny dowód słuszności to kolejny elementy strony docelowej, o który warto zadbać. W tym celu wykorzystaj opinie klientów, recenzje, referencje lub certyfikaty, które potwierdzą wiarygodność Twojej oferty.
Dobrym pomysłem jest nagranie krótkiego wideo z wypowiedziami dotychczasowych klientów, ponieważ to wzbudza większe zaufanie i jednocześnie zainteresowanie, a także oddziałuje na emocje potencjalnych klientów.
Tego typu autentyczność pokazuje, że oferta jest warta uwagi, co skłania użytkowników do działania, szczególnie w przypadku nowych klientów, którzy nie mieli jeszcze do czynienia z Twoją marką.
Responsywność strony landing page to kluczowy element, który ma ogromny wpływ na doświadczenie użytkowników i skuteczność konwersji. Upewnij się, że Twoja strona działa i wygląda równie dobrze na ekranach komputerów, tabletów i urządzeniach mobilnych.
Najważniejsze kwestie to:
Strona docelowa musi zachowywać tę samą estetykę i przekaz na każdym z urządzeń, aby potencjalny klient, który odwiedzi ją zarówno z poziomu komputera, jak i telefonu komórkowego, nie czuł się zagubiony.
Testy A/B to testy porównawcze, których celem jest zestawienie ze sobą dwóch różnych wersji landing page'u. Pozwala to łatwiej określić, które elementy wpływają na poprawę współczynnika konwersji, a które z nich się nie sprawdzają.
Możesz testować różne warianty nagłówków, CTA, grafik, kolorów i innych elementów, jednak warto ograniczyć liczbę testowanych zmian w jednym czasie. Na przykład, jeśli testujesz nagłówki, nie zmieniaj jednocześnie również kolorów przycisków CTA.
Pamiętaj również, aby zebrać miarodajną liczbę danych. Aby wyniki testu miały wartość statystyczną, potrzebujesz odpowiedniej próbki danych. Staraj się zbierać dane przez odpowiednią ilość czasu lub ilość interakcji (np. tydzień lub 1.000 wejść).
I wreszcie ostatnia kwestia, czyli analiza danych. Monitoruj i analizuj dane związane z zachowaniem użytkowników na stronie – wykorzystaj do tego dostępne narzędzia analityczne (np. Google Analytics). Pozwoli Ci to zrozumieć, które elementy działają dobrze, a gdzie występują problemy.
Być może Twoja strona landing page ma średni współczynnik konwersji, bo czas ładowania strony jest zbyt długi? A może problemy pojawiają się po wypełnieniu formularza? Być może sedno tkwi w konieczności przewijania dużej ilości tekstu?
Można gdybać w nieskończoność, bo każdy przypadek jest inny, dlatego tak ważne jest, aby każda strona docelowa było odpowiednio monitorowana. Dzięki temu, krok po kroku, doprowadzisz do optymalizacji konwersji.
Strony docelowe to jedno z narzędzi w marketingu internetowym, dzięki któremu potencjalni klienci mogą dokonać konkretnej akcji (np. dokonanie zakupu nowego kursu internetowego). Jak jednak zrobić landing page, który z jednej strony umożliwi dokonanie konwersji, z drugiej zaś zapewni użytkownikom pozytywne doświadczenie?
W tym artykule przedstawiliśmy garść ogólnych informacji i najważniejsze kwestie, o które trzeba zadbać, jeśli chcesz stworzyć skuteczny landing page. Jeżeli jednak wolisz zlecić to zadanie profesjonalistom, skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie projekt stron docelowych, a po zaakceptowaniu, wdrożymy do działania.