blog-mr.png

Content evergreen, czyli jak tworzyć treści, które się nie starzeją?

Świat internetu jest dynamiczny, a ludzie nieustannie szukają nowości. Idealnym tego przykładem są media społecznościowe, gdzie największą popularność zdobywają szybkie i łatwe do przyswojenia treści: relacje i kilku-kilkunastosekundowe filmy.


Gdzie w tym wszystkim miejsce na inne publikacje? Zwłaszcza takie, które nie starzeją się szybko (albo w ogóle)?


Właśnie tutaj wchodzi temat evergreen contentu, czyli treści, która pozostaje aktualna, przydatna i interesująca dla czytelników niezależnie od upływu czasu. Tworzenie tego rodzaju contentu, zarówno artykułów, jak i filmów czy podcastów, to sztuka, która wymaga świetnego rozeznania w danym temacie, ale również unikania pułapek, które mogą wpływać na szybszą dezaktualizację treści.


Niezależnie od tego, czy jesteś blogerem, pracujesz w dziale marketingu, czy po prostu chcesz dzielić się informacjami online, zrozumienie contentu evergreen może stanowić kluczowy element osiągnięcia sukcesu w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku internetowym.


Evergreen content jako element strategii content marketingowej


Strategia działań w content marketingu może przyjmować różne oblicza. Część marketerów stawia na treści poradnikowe, które nie tylko przyciągają potencjalnych klientów, ale również pomagają budować pozycję eksperta w danej dziedzinie. Inni z kolei tworzą artykuły na swoim blogu na bieżące tematy, które trendują w danym momencie.


Oczywiście powyższe przykłady to nie jest nawet czubek góry lodowej, bo możliwościami można dowolnie żonglować, a liczba opcji rośnie logarytmicznie wraz z dodaniem kolejnego kanału komunikacji (np. strona www, media społecznościowe, newsletter).


I chociaż planowanie strategii działań obejmuje zarówno przegląd słów kluczowych, dostosowywanie daty publikacji, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne oraz tworzenie aktualności, to często na piedestale stawia się popularność danego tematu, a nie jego ponadczasowość.


A to właśnie uniwersalność tematu opakowana w słowa kluczowe czy linkowanie, ma największą wartość w dłuższej perspektywie. Co więcej, wpływ takich tekstów jest nie do przecenienia, bo dobrze zrobione, będą budzić zainteresowanie użytkowników przez długi czas i generować nowy ruch na stronie.


Co jednak oznacza "dobrze zrobione" w tym kontekście?


Ponadczasowy content marketing


Na Twojej witrynie internetowej powinny znaleźć się treści różnego rodzaju: od opisu działalności i produktów lub kategorii usług po teksty blogowe (np. poradniki, recenzje produktów) czy artykuły eksperckie na dany temat.


Wszystkie te elementy mogą być po prostu treściami, w które trzeba opakować stronę internetową. Mogą też stanowić element przemyślanej strategii działań i tworzyć ponadczasowy content, którego potencjał jest liczony w miesiącach, a nawet latach.


Oczywiście, jest tam również miejsce na treści sezonowe, czyli związane np. z nowym trendem, promocją lub wprowadzanymi zmianami. Warto jednak zadbać o to, aby było to uzupełnienie głównych tekstów. Bo chociaż wiele z tematów sezonowych doskonale przyciąga uwagę odbiorców, to zbyt szybko się dezaktualizuję.


Co wtedy? Treści newsowe będą stanowić historię, które mogą pokazywać rozwój danej firmy i zmiany wpływające na Twoją branżę. Z kolei teksty dotyczące popularnego tematu warto przedstawiać tak, aby po czasie również stanowiły wartość dla odbiorców.


Jak tworzyć evergreen content?


Tworzenie evergreen contentu, czyli treści o trwałej wartości, jest kluczowym elementem skutecznej strategii content marketingowej. Aby napisać artykuł, który spełni te założenia, trzeba zadbać o kilka ważnych kwestii.


Oto kilka kroków, które możesz podjąć, aby tworzyć efektywny evergreen content:

  1. Wybierz uniwersalny temat: content evergreen potrzebuje tematów, które skutecznie opierają się upływowi czasu. Sięgnij więc po takie tematy, które są kluczowe dla Twojej branży lub Twojej firmy i przedstaw je wyczerpująco. Pamiętaj o zasadach SEO, dzięki którym artykuły będą pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania i lepiej przyczynią się do generowania ruchu.
  2. Zadbaj o dokładność: tworząc evergreen content, warto zadbać o jak największą dokładność. Możesz podpierać się różnego rodzaju zestawieniami, ale jeśli sięgasz po dane statystyczne, wybieraj aktualne i pokazuj odnośniki. Jeżeli znalezione badania odnoszą się do znacznie wcześniejszych lat (a w internecie wszystko starzeje się szybciej), zadbaj o to, aby pokazać, jak się to ma do bieżącej sytuacji i jak wpływa na Twoją branżę.
  3. Skup się na rozwiązaniach: najlepsze treści evergreen odnoszą się do uniwersalnych problemów, które mogą dotknąć każdego. Słowo kluczowe to problemy, ale celem Twoich treści powinno być przedstawienie rozwiązania. To właśnie ono będzie liczyć się dla nowych klientów, którzy usatysfakcjonowani darmowym rozwiązaniem swojego wyzwania (artykułem), chętniej zapoznają się z całą ofertą firmy.
  4. Aktualizuj evergreen content: dobry content marketing to również recykling treści evergreen. Co do zasady tego typu treści są ponadczasowe, ale warto odświeżać je co jakiś czas, zwłaszcza gdy temat opierał się na wynikach badań. Jeżeli i one zostaną zaktualizowane, warto dopisać akapit lub dwa do swojego artykułu.


Jak widać wiecznie zielone treści to długofalowa inwestycja. Jak każda inwestycja, potrzebuje czasu, aby zacząć przynosić oczekiwane rezultaty. Możesz ten czas przyspieszyć, dbając o SEO i promując artykuły (np. w mediach społecznościowych). Dzięki temu łatwiej i szybciej dotrzesz do nowych odbiorców, którzy chętniej zostaną Twoimi klientami, jeżeli znajdą coś interesującego na blogu.


Evergreen content w mediach społecznościowych


Zupełnie osobną kwestią jest evergreen content w social mediach. Wspomnieliśmy wyżej, że media społecznościowe lubią szybkie treści, które są łatwe do przyswojenia w tak zwanym międzyczasie. Czy w social mediach jest więc miejsce na evergreen content?


Jak najbardziej, chociaż wymaga to odpowiedniej strategii. Oto kilka sposobów, jak to zrobić dobrze:


  • Stwórz cykl publikacji – na przykład cykliczne nagrania na YouTube na określony temat (np. marketing, biznes), LIVE-y na Facebooku lub Instagramie czy tematyczne posty, które będą pojawiać się zawsze w tym samym momencie.
  • Posty z przypomnieniami – raz na jakiś czas możesz przypominać swojej społeczności o starszych publikacjach, które mogą być w danym momencie interesujące. Jest to szczególnie istotne wtedy, gdy Twoje konto szybko rośnie i dochodzi wielu followersów.
  • Tematyczne kampanie – twórz posty tematycznie i staraj się wyczerpać temat. W ten sposób możesz dostarczać wartościowych treści, rozbitych na krótsze "odcinki" (np. na TikToka lub Instagrama).
  • Przypinaj najważniejsze posty – większość platform społecznościowych pozwala Ci przypinać najważniejsze treści, dzięki czemu są one od razu widoczne dla osób, które odwiedzą Twoją stronę. Korzystaj z tej opcji, jeżeli chcesz wyróżnić jakiś post lub nagranie.


Media społecznościowe możesz również wykorzystać do generowania ruchu, czyli informować swoich odbiorców o publikacjach na innych kanałach. Dzięki temu wzmocnisz ich popularność i zachęcisz odbiorców do zapoznania się z artykułami na blogu, odsłuchania podcastu czy obejrzenia filmu.


Stosowanie odpowiedniej optymalizacji w treści evergreen


Dobre treści evergreen same się obronią, ale warto im trochę pomóc i sprawić, aby wyświetlały się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu użytkownicy łatwiej trafią na Twoją stronę.


Czego więc potrzebujesz, aby zoptymalizować swój evergreen content? Przede wszystkim fraz i słów kluczowych, które musisz wpleść w tekst. Ważne, by pojawiły się one nie tylko w tekście, ale również w tytule i śródnagłówkach (H2 i H3). Możesz skorzystać w tym celu z planera słów kluczowych lub Google Trends.


Stwórz także intrygujący metaopis, czy opis, który pojawi się na stronie wyszukiwarki. Na tej podstawie wielu internautów podejmuje decyzję, czy warto kliknąć dany link, czy szukać dalej.


Zadbaj również o atrakcyjność treści. Evergreen content jest zazwyczaj rozbudowany, a czytanie brył tekstu szybko męczy. Twórz więc wypunktowania, dodawaj grafiki, tabele lub wykresy oraz bolduj najważniejsze informacje w artykule.


Pamiętaj również o analizie. Obserwuj, jak evergreen content wypada na tle innych artykułów i w razie potrzeby – reaguj.


Podsumowanie: evergreen content na stronach internetowych


Evergreen content to pojęcie, które powinno być znane przez każdego content marketera. Tego typu artykuły stanowią żywą treść na naszym blogu i odpowiadają za generowanie ruchu przez bardzo długi czas.


Kluczowym elementem jest jednak stworzenie materiałów, które nie tracą na aktualności i mogą być cennym źródłem informacji niezależnie od zmieniających się trendów. Będą one wartościowe zarówno dla czytelników, jak twórców, dla których oznaczają efektywniejsze wykorzystanie czasu i zasobów.


Wprowadzając evergreen content na stronę internetową, pamiętajmy o dwóch kluczowych aspektach: wartości i optymalizacji. Tworząc treści, skupmy się na dostarczeniu rzetelnych, pomocnych informacji, które rozwiązują problemy czy odpowiadają na pytania naszych odbiorców. Warto zadbać o różnorodność tematów, aby przyciągnąć i zainteresować różne grupy czytelników, a przy pisaniu pamiętać o zasadach SEO.


Wtedy evergreen content stanie się ponadczasowy i będzie Ci służyć przez długie lata.

Zobacz produkty

 Konsultacja online
80,00 zł
65,04 zł netto

Konsultacja online

Konsultacja online, która dzięki indywidualnemu podejściu, ukierunkuje Twoje firmowe działania. Z nami rozwiniesz skrzydła. Podana cena obejmuje godzinę konsultacji online.

80,00 zł
65,04 zł netto

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisz się i zyskaj rabat -