Analiza konkurencji w marketingu internetowym
05 Kwiecień 2024
Pamiętasz, jak zaczynałeś przygodę z własnym biznesem? Stawianie pierwszych kroków w przedsiębiorczości często jest niczym chodzenie we mgle – sporo niepewności i kręcenia się w kółko, ale również niemała dawka ekscytacji, na co można się natknąć już za chwilę.
Na samym początku prowadzenia działalności ważne jest zrozumienie strategii marketingowej i poznanie swojej konkurencji. Nie jest to jednak kolejne nudne zadanie, ponieważ analiza konkurencji może dostarczyć cennych informacji, inspiracji i wiele pomysłów na konkretne rozwiązania.
Co jednak ważne, dobrze przeprowadzona analiza konkurencji to nie tylko podglądanie, co robią inni gracze na rynku. To strategiczne działanie, które pozwoli Ci się zmierzyć z nimi na równych warunkach, a nawet wyprzedzić ich o krok.
Rozkładając strategie marketingowe konkurentów na czynniki pierwsze, masz szansę dostrzec, czego szukają potencjalni klienci, a co więcej – jak możesz im tego dostarczyć w jeszcze lepszy sposób. Zaczynając od tej wiedzy, budujesz solidne fundamenty swojej marki.
I chociaż przeprowadzenie analizy konkurencji to działania marketingowe, które trzeba dobrze poznać, aby móc z nich wyciągnąć pełnię potencjału, to w tym artykule podpowiemy najlepsze techniki, które możesz wykorzystać już teraz!
Gotowi? W takim razie zaczynajmy!
Wiele osób podchodzi do tematu analizy konkurencji jak do podglądania innych firm w branży. Jednak celem analizy konkurencji nie jest "zabawa". To fundament, na którym budujesz swoją przewagę konkurencyjną – w sieci i poza nią.
Analiza konkurencji daje Ci klucz do stworzenia strategii marketingowej, która nie tylko trafi w dziesiątkę, ale też wystrzeli Cię daleko przed konkurentów. Dzięki niej rozszyfrujesz między innymi, jakie słowa kluczowe przyciągają klientów i jak możesz je wykorzystać, aby to właśnie do Ciebie zawitali.
A to tylko jeden z punktów. Jakie są inne zalety? Jest ich całkiem sporo!
Dzięki dobrze przeprowadzonej analizie konkurencji możesz tylko zyskać. Co jednak oznacza "dobrze przeprowadzona analiza"? Pytanie jak najbardziej zasadne, dlatego czym prędzej na nie odpowiadamy!
Czas na crème de la crème tego tekstu, czyli poradnik przeprowadzania analizy konkurencji. Oczywiście, zagadnienie jest znacznie głębsze i zasługuje na osobną książkę – zresztą wiele ich napisano na ten temat – ale tutaj zajmiemy się najważniejszymi kwestiami, czyli jak i gdzie.
Pierwszy przystanek? W mediach społecznościowych! To właśnie tam dzieje się magia i możesz podejrzeć, co i jak robi konkurencja, żeby przyciągać odbiorców. Jakie posty publikują, w jakich godzinach, jak angażują swoich fanów? Sprawdzaj i szukaj wspólnych punktów. Pamiętaj jednak, że badanie konkurencji to inspiracja, a kopiowanie 1:1, zwłaszcza narracji, raczej się nie uda.
W następnym kroku nie zapomnij rzucić okiem na wyniki wyszukiwania – wpisz słowa kluczowe, które są ważne dla Twojego biznesu, i zobacz, kto się pojawia na czołowych miejscach. Co wyróżnia te firmy i jak wygląda ich strona www lub sklep online? Jakie treści publikują i jak często? Jaka jest szybkość ładowania strony i co wyróżnia się na stronach konkurencji? Warto również zapisać się do newslettera konkurencji w marketingu, aby zobaczyć, jak wygląda ich kontakt z bazą klientów.
Kolejny etap to sprawdzenie usług konkurencji. Zrób małe śledztwo – sprawdź, co oferują, w jakich cenach, i co klientom się podoba, a co nie. Tutaj właśnie dostrzeżesz słabe strony, które możesz wykorzystać na swoją korzyść. Ważne – podobnie, jak w przypadku strony internetowej i zapisu do newslettera, i tutaj warto pójść o krok dalej i kupić produkt od konkurencji. Dlaczego? W ten sposób przekonasz się na własnej skórze, jak wygląda obsługa klienta.
Ostatnim etapem analizy konkurencji jest zebranie wszystkiego w spójną całość. Z różnych źródeł zgromadziłeś masę informacji, teraz czas na gruntowane zbadanie danych. Przeanalizuj zdobyte informacje, poszukaj wzorców, zidentyfikuj, gdzie możesz zaistnieć.
Pamiętaj jednak, że analiza konkurencji to nie jednorazowy wyczyn – to ciągły proces, który warto co jakiś czas powtarzać, chociażby w mniejszym natężeniu, aby trzymać rękę na biznesowym pulsie.
Powoli kończymy podróż po meandrach badania konkurencji, więc czas na podsumowanie.
Pamiętaj, że zbudowanie przewagi konkurencyjnej to proces, który wymaga Twojej ciągłej uwagi i dopasowywania własnych działań do potrzeb szybko zmieniającego się rynku i wymagań klientów. Nie ogranicza się to tylko do obszaru marketingu internetowego, ale dotyczy każdego aspektu działalności.
Warto analizować konkurencję nie tylko po to, aby poznać jej słabe i mocne strony oraz upodobania potencjalnych klientów w danej branży, ale również – a może przede wszystkim – aby dostosować swoją strategię marketingową. Czy to chodzi o tweety, które wysyłasz, posty, które publikujesz, czy oferty, które przedstawiasz – wszystko to można zoptymalizować, mając na względzie działania konkurencji.
W tym kontekście analiza konkurencji to klucz do zrozumienia rynku, na którym działasz. Dzięki niej możesz nie tylko dostosować swoje działania, ale też przewidzieć ruchy konkurencji i odpowiednio na nie zareagować. Nie traktuj jej jednak jako obowiązku, ale jak szansę na dalszy rozwój i budowanie solidnej przewagi. W końcu w biznesie, jak i w życiu, wiedza to potęga – a dobrze przeprowadzona analiza to wiedza w w najczystszej postaci.
I chociaż na początku tego artykułu skierowaliśmy słowa do początkujących przedsiębiorców, to z przewagi konkurencyjnej, którą daje analiza, mogą skorzystać także bardziej doświadczeni gracze – nie tylko w obszarze marketingu internetowego, ale również w każdej innej działalności.
I szczerze polecamy takie działanie, ponieważ efekty mogą Cię naprawdę pozytywnie zaskoczyć.