Jak wykorzystać gamifikację do zaangażowania klientów?
Dlaczego ludzie kochają gry, a ta branża jest jedną z najszybciej rozwijających się na świecie? Bo gra, a szczególnie osiąganie w niej dobrych wyników, daje ogromne poczucie satysfakcji. A to uczucie jest bardzo uzależniające.
Teraz pomyśl, że to samo mogą odczuwać klienci w kontakcie z Twoją marką. Brzmi dobrze, prawda? I tym właśnie tym jest gamifikacja. Wciągająca, motywująca i, co najważniejsze, skuteczna.
Jak jednak wykorzystać jej potencjał w praktyce? Sprawdźmy to!
Co to jest gamifikacja?
Gamifikacja (też zwana grywalizacją) to nic innego, jak wykorzystanie mechanizmów doskonale znanych z gier (takich, jak zdobywanie punktów, poziomów, odznak, rankingów czy uczestniczenie w wyzwaniach) w sytuacjach niezwiązanych z grami – w tym przypadku w marketingu – zarówno internetowym, jak i offline.
Co ważne, aby wykorzystać potencjał gamifikacji, wystarczy odrobina kreatywności i zrozumienie, co tak naprawdę angażuje Twoich odbiorców. Dlaczego? Ponieważ tylko wtedy naturalnie wpleciesz elementy grywalizacji w różne procesy interakcji odbiorców z Twoją marką.
Pamiętaj, że tutaj liczą się dwa cele – klienci muszą odczuwać „frajdę” z uczestnictwa w tym procesie, ale również i Ty musisz realizować w ten sposób swoje biznesowe założenia.
Jak mogłoby to wyglądać w praktyce? Opcji jest całe mnóstwo – od klasycznego zbierania punktów za zakupy po dosłowne stworzenie bardziej interaktywnych aplikacji. Co ważne, ludzie mają już dosyć tradycyjnych i raczej nudnych form, bo te spowszechniały, więc warto poszukać rozwiązań wychodzących poza schematy.
Z drugiej jednak strony pamiętaj, że elementy gamifikacji powinny zachęcać, nie odstraszać, więc zrezygnuj ze skomplikowanych przeliczników i rozbudowanych regulaminów. Zamiast tego postaw na jasne, precyzyjne i – co najważniejsze – zwięzłe instrukcje.
Dlaczego gamifikacja działa?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta – ludzie kochają nagrody, nawet jeśli to tylko wirtualny medal. I właśnie na tej zasadzie działa grywalizacja, nagradzając uczestników, a na głębszym poziomie, wzbudzając w nich uczucie satysfakcji i chęć dalszej rywalizacji.
Małe, ale regularne nagrody stymulują nasze mózgi, wyzwalając dopaminę, co sprawia, że chce się więcej. A klient, który chce więcej, to klient, który regularnie wraca, aby dokonać nowych zakupów.
A kiedy klient czuje, że jest bliżej kolejnego osiągnięcia, jego zaangażowanie rośnie – chętniej doda do wirtualnego koszyka następny produkt, aby przekroczyć jakiś pułap, czy będzie pamiętał o comiesięcznych zakupach, aby utrzymać swój status.
Lojalność budowana małymi krokami, nagrodami i uznaniem, to klucz do długotrwałych relacji.
Mechanizmy grywalizacji, które można wykorzystać w swoim sklepie internetowym
Mechanizmy stosowane w grywalizacji to nie tylko zbieranie punktów – to wręcz cały arsenał rozwiązań, po które można sięgnąć. I chociaż wydaje się, że jest to zabawa, to kryje się za tym dobrze przemyślana strategia, która angażuje użytkowników na zupełnie nowym poziomie.
Przyjrzyjmy się więc najpopularniejszym systemom!
Punkty
Klienci mogą zdobywać punkty za różne akcje, najczęstszym przelicznikiem są złotówki wydane podczas zakupów. Te punkty mogą później wymienić na rabaty, nagrody lub jakieś unikaty.
Odznaki
Odznaki to świetny sposób, aby wyróżnić najbardziej zaangażowanych klientów. Takie wirtualne trofea dumnie lśnią przy nicku lub nazwisku, wzmacniając uczucie satysfakcji, ale można je również połączyć z bardziej konkretnymi nagrodami, na przykład stałymi rabatami na zakupy.
Poziomy
Kto nie marzy o awansie, a kolejne poziomy są właśnie takim wirtualnym awansem, co jeszcze bardziej angażuje odbiorców. Możesz zaoferować różne poziomy, które odblokowują nowe nagrody lub funkcje, dzięki czemu użytkownik będzie miał większą motywację, aby dotrzeć do tego pułapu.
Wyzwania i misje
A propos docierania do wyznaczonego pułapu – możesz zachęcić odbiorcę do tego, poprzez tworzenie wyzwań lub „misji”. Przykład? Dodaj do koszyka 3 produkty marki X, aby odblokować specjalną ofertę. W ten sposób, nie tylko motywujesz klientów do częstszych zakupów, ale sprawiasz, że czerpią z tego prawdziwą przyjemność.
Oczywiście, możesz spróbować jeszcze innych rozwiązań, ale czasami nie warto wynajdować koła na nowo, a zamiast tego lepiej usprawniać dobrze przyjęte schematy. Zadbaj jednak o to, aby gamifikacja była naprawdę angażująca dla Twojego odbiorcy.
Czy gamifikacja jest dla wszystkich? Oczywiście, że nie!
Chociaż gamifikacja to naprawdę niezłe rozwiązanie, które może zaangażować klientów, to nie jest to opcja dla wszystkich. Dlaczego?
Po pierwsze, nie wszyscy klienci lubią tego typu podejście. Starsi odbiorcy mogą czuć się zniechęceni zbyt „młodzieżowymi” interakcjami. W końcu nie każdy chce zbierać wirtualne punkty czy odznaki – dla wielu osób to po prostu strata czasu albo wręcz zbytnie skomplikowanie prostej sprawy.
Po drugie, wprowadzenie elementów grywalizacji wymaga też inwestycji w technologię i kreatywne pomysły, które mogą być czasochłonne i kosztowne. Zanim w ogóle zaczniesz wdrażać taki pomysł, musisz dokładnie przeanalizować, czy to się faktycznie opłaca.
I tu pojawia się pytanie: czy Twoja marka faktycznie potrzebuje gamifikacji? W następnym akapicie podpowiemy, jak znaleźć odpowiedź na to pytanie!
Ponadto nie wszystkie branże potrzebują tego typu zaangażowania. Sprawdza się ono w przypadku sklepów kosmetycznych czy odzieżowych, ale nie koniecznie przy sprzedaży ubezpieczeń. Oczywiście, bardzo dużo zależy od Twojej grupy docelowej i opracowanej strategii, więc kluczem jest zrozumienie, czego tak naprawdę chcą Twoi klienci.
I na koniec bonusowa rada – grywalizacja powinna być dodatkiem, nie fundamentem. Jeśli nie wiesz, czy zadziała, przetestuj tę opcję na mniejszą skalę i zobacz, jak zareagują użytkownicy.
Czy Twoja marka faktycznie potrzebuje grywalizacji?
Przed wprowadzeniem jakiejkolwiek formy gamifikacji, musisz dobrze poznać swoich odbiorców. Jeśli Twoja grupa docelowa to młodzi klienci, którzy spędzają sporo czasu na platformach społecznościowych, mobilnych grach i aplikacjach, to gamifikacja będzie strzałem w dziesiątkę.
Ale co, jeśli Twoi klienci to osoby starsze, które preferują bardziej tradycyjne formy komunikacji? Wtedy cały ten zgiełk odznak, poziomów i punktów może ich zdezorientować, a nawet zniechęcić. Dla nich lepiej sprawdzą się bardziej klasyczne metody budowania lojalności, jak zniżki czy programy rekomendacyjne.
Dodatkowo zastanów się, czy wprowadzenie takich mechanizmów pomoże osiągnąć biznesowe cele? Jeżeli ma to być tylko zabawa, być może nie warto inwestować środków we wdrożenie odpowiedniej technologii. Jak to ocenić?
Jeśli na przykład prowadzisz sklep z odzieżą online i widzisz, że klienci odwiedzają stronę, ale nie dokonują zakupu, gamifikacja może pomóc – np. dodając nagrody za każde kolejne odwiedziny lub za założenie konta. Ale jeśli Twój główny problem to brak ruchu na stronie, najpierw trzeba skupić się na przyciągnięciu klientów, zanim w ogóle zaczniesz myśleć o wprowadzaniu elementów gry.
Nie każda branża nadaje się do wykorzystania elementów grywalizacji. Owszem, w modzie, gastronomii czy technologii gamifikacja może zdziałać cuda, ale co w przypadku, gdy prowadzisz firmę księgową albo warsztat samochodowy? Trudno wyobrazić sobie mechanizmy gry w serwisie, gdzie klienci przychodzą po wymianę opon lub wypełnienie PIT-u.
Jak wdrożyć gamifikację w swojej firmie krok po kroku?
Przeanalizowałeś wszystkie za i przeciw i okazuje się, że grywalizacja ma dużą szansę sprawdzić się w Twoim biznesie? Świetnie! Teraz czas pomyśleć o tym, jak ją odpowiednio wdrożyć. I tutaj też mamy wskazówki, które możesz łatwo wykorzystać.
Na początek, zastanów się, dlaczego w ogóle chcesz wprowadzać gamifikację. Może zauważyłeś, że klienci przestali się pojawiać w Twoim sklepie online? A może chcesz wyróżnić się w jakiś sposób na tle konkurencji? To temat, który często powtarzamy w tym artykule, ale zrozumienie tego, jak grywalizacja ma pomóc Ci w biznesie, ułatwi cały proces jej wdrożenia.
Na podstawie wniosków, określ swoje cele biznesowe. Co chcesz osiągnąć wprowadzając gamifikację? Zwiększyć poziom sprzedaży, zaangażowania, lojalności? Twoje cele będą kluczowe przy wyborze odpowiednich mechanizmów gry, bo to, co działa w jednym przypadku, niekoniecznie zadziała w innym.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś w procesie rozwijania swojego biznesu, to teraz jest najlepszy monet na poznanie swoich klientów. Zastanów się, co ich motywuje i jakie mechanizmy gry mogą im się najbardziej spodobać. Nie ma sensu wprowadzać mechanik, które fascynują Ciebie, jeśli Twoi klienci nie będą się nimi bawić.
Teraz czas na zaplanowanie mechanik gry. Czy to będą punkty, odznaki, poziomy? A może ranking? Pamiętaj, że mniej czasem znaczy więcej. Skupienie się na jednym lub dwóch elementach grywalizacji może być bardziej efektywne niż skomplikowany system, który przytłoczy użytkowników.
I wreszcie etap wdrożenia. Co ważne, nie musisz od razu budować skomplikowanej aplikacji czy nowych funkcjonalności na stronie, ponieważ czasami proste systemy lojalnościowe mogą być świetnym punktem wyjścia.
Wdrożenie to nie koniec, testuj i optymalizuj swoje mechanizmy. Tak, jak z każdą strategią marketingową i tutaj testuj różne rozwiązania i dopasowuj je na bieżąco do feedbacku, który otrzymasz. Czasami jedna drobna zmiana, na przykład zwiększenie wartości punktów za dane działanie, może diametralnie wpłynąć na zaangażowanie Twoich odbiorców.
I na koniec pamiętaj, że gamifikacja to dynamiczny proces – co działa dziś, może wymagać korekty za kilka miesięcy. A kto wie, może z czasem uda Ci się stworzyć społeczność fanów, którzy będą czekać na kolejne poziomy i wyzwania niczym na nowy sezon ulubionego serialu?